US Markets

China denies credentials to Wall Street Journal reporter -paper

China has not renewed journalist's credentials for a reporter of the Wall Street Journal, the newspaper's parent company said on Friday, effectively kicking him out of the country.

Adds Chinese foreign ministry comment; paragraph 6

SHANGHAI, Aug 30 (Reuters) - China has not renewed journalist's credentials for a reporter of the Wall Street Journal, the newspaper's parent company said on Friday, effectively kicking him out of the country.

Chun Han Wong, a Singapore national, had been based in Beijing, where he had reported on politics in China since 2014. His visa expired on Friday.

"We can confirm that Chinese authorities have declined to renew Chun Han's press credentials," a Dow Jones spokesman said in an email. "We continue to look into the matter."

A person with direct knowledge of the situation said officials at the foreign ministry, which accredits foreign reporters, had voiced displeasure to the Journal about a June 30 story written by Wong and another reporter, Philip Wen.

The report said Australian authorities were looking into the activities of one of Chinese President Xi Jinping's cousins as part of probes into organized crime, money laundering and alleged Chinese influence-peddling.

In response to questions about Wong's case, the foreign ministry said in a statement, "We resolutely oppose malicious, defamatory attacks on China by individual foreign reporters and we do not welcome this sort of journalist."

Singapore's embassy in Beijing did not reply to emailed questions about the case.

Foreigners are not allowed to work as journalists in China without official credentials, which are required to obtain a residence visa.

Wen, an Australian, was given a three-month visa on the day before his latest visa was due to expire, the source said. Most journalist visas in China are good for a year.

The source said the foreign ministry deemed Wong to be "unfriendly" toward China in his reporting.

Writing reports about Chinese leaders or their families can be sensitive in China, where the ruling Communist Party tries to keep an iron grip on information about the leadership and curates its image carefully.

Neither the New York Times nor Bloomberg News received new journalist visas for more than a year after they published stories in 2012 about the wealth of family members of former Chinese Premier Wen Jiabao and Xi, respectively.

(Reporting by John Ruwitch and Ben Blanchard; Editing by Darren Schuettler and Clarence Fernandez)

((john.ruwitch@tr.com; +86 21 6104 1786; Reuters Messaging: john.ruwitch.thomsonreuters.com@reuters.net; Twitter: @jruwitch))

The views and opinions expressed herein are the views and opinions of the author and do not necessarily reflect those of Nasdaq, Inc.

Reuters

Reuters, the news and media division of Thomson Reuters, is the world’s largest international multimedia news provider reaching more than one billion people every day. Reuters provides trusted business, financial, national, and international news to professionals via Thomson Reuters desktops, the world's media organizations, and directly to consumers at Reuters.com and via Reuters TV.

Learn More